PRACOWNIA RĘKODZIELNICZA
Zakres: Postępowanie wspierająco – aktywizujące.
Formy pracy: Praca grupowa i indywidualna.
Metody pracy: Metody praktyczne – ćwiczebne realizacji zadań, problemowe, sytuacyjne, burza mózgów, asymilacji wiedzy – pogadanki.
Termin realizacji: Praca ciągła, zajęcia prowadzone codziennie.
Osoba odpowiedzialna: instruktor terapii zajęciowej.
Cel główny: Rozbudzenie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata. Tematyka zajęć teoretycznych i praktycznych zrealizowanych w pracowni:
1. Poznanie narzędzi służących do wykonywania prac plastycznych, z papieru, skóry, drewna i tkackich, bezpieczne ich stosowanie i utrzymywanie w stanie sprawności.
2. Nauczenie i doskonalenie stosowania prostych technik wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych z papieru, tektury, mas plastycznych, skóry, drewna i innych materiałów.
3. Doskonalenie sprawności manualnej rąk i palców oraz spostrzegawczości poprzez zastosowanie technik: malowanie palcami, malowanie patyczkiem, pędzelkiem, piórkiem, skrobanie, lepienie w materiale plastycznym, pracę z materiałami sypkimi, gięcie, skręcanie, czyszczenie, ścieranie, lakierowanie, wypalanie, nawlekanie koralików, itp.
4. Nauka i doskonalenie wykonywania prostego szycia ręcznego (zszywania, przyszywania guzików, łatania, cerowania, itp.) oraz prostego szycia mechanicznego.
5. Przyuczenie uczestników do obsługi kserokopiarki. Powielanie rysunków i wzorów potrzebnych do pracy.
6. Nauka i doskonalenie umiejętności dziergania wzorów dziewiarskich i wykonywania prac krawieckich, hafciarskich i tkackich.
7. Kształtowanie i nauka innych umiejętności i zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii uczestników i bieżących potrzeb terapeutycznych.
8. Poznanie i doskonalenie stosowania różnych technik wyrazu artystycznego, rozwijanie poczucia smaku i estetyki. Nauczenie różnych technik plastycznych: rysowanie, malowanie, rzeźbienie, wykonywanie grafik, linorytów, wycinanek, modelowanie w masie solnej i papierowej, plastelinie, modelinie, glinie i gipsie, które wpływają na rozwój wrażliwości estetycznej oraz usprawniają percepcję wzrokową i wzrokowo-ruchową.
9. Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej.
10. Poznanie rodzajów i właściwości materiałów papierniczych, plastycznych, tkackich oraz drewnianych i skór.
11. Opanowanie podstawowych operacji technologicznych: zaginanie, załamywanie, cięcie, wycinanie i krojenie, wydzieranie i zgniatanie, wypalanie oraz klejenie i naklejanie.
12. Poznanie zasad BHP i PPOŻ obowiązujących w pracowni i Warsztacie.
13. Nauka wykonywania kartek i zaproszeń okolicznościowych z wykorzystaniem dodatków krawieckich.
14. Ozdabianie obrazków i przedmiotów metodą decoupage.