PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO:
Zakres: Postępowanie wspierająco – aktywizujące.
Formy pracy: Praca grupowa i indywidualna.
Metody pracy: Metody praktyczne – ćwiczebne realizacji zadań, problemowe, sytuacyjne, burza mózgów, asymilacji wiedzy – pogadanki, praca z przepisami kulinarnymi.
Termin realizacji: Praca ciągła, zajęcia prowadzone codziennie.
Osoba odpowiedzialna: instruktor terapii zajęciowej.
Cel główny: Rozwijanie zaradności życiowej, zwiększenie samodzielności uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Rejowcu Fabrycznym. Pracownia gospodarstwa domowego wyposażona jest w niezbędny sprzęt AGD tj. dwa wielofunkcyjne piekarniki, dwie płyty pięciopalnikowe, robot kuchenny, zmywarkę do naczyń, kuchnię mikrofalową, naczynia i zastawy kuchenne. Szczegółowe zadania realizowane w pracowni były głównie ukierunkowane na:
1. Rozpoznawanie i dobór produktów spożywczych do danej potrawy.
2. Praca w oparciu o przepisy kulinarne.
3. Nauka i doskonalenie dbania o czystość, higienę i estetykę mieszkania i jego otoczenia. Poznanie i bezpieczne stosowanie podstawowych środków chemiczno-kosmetycznych znajdujących się w domu.
4. Wykonywanie przetworów z owoców i warzyw.
5. Planowanie posiłków pod względem odżywczym, układanie jadłospisów.
6. Nauka i doskonalenie przygotowania różnego typu prostych potraw, umiejętności rozróżniania pojęć i nazywania poszczególnych produktów, naczyń, elementów zastawy stołowej, sprzętów i urządzeń potrzebnych do przygotowania posiłków, umiejętności ważenia i korzystania z przepisów kulinarnych oraz nauce zasad zdrowego żywienia.
7. Nauka obsługiwania radioodtwarzacza.
8. Nauka i doskonalenie posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi: (zmywarką do naczyń, kuchnią gazową i elektryczną, robotem kuchennym, czajnikiem elektrycznym, itp.).
9. Nauka posługiwania się urządzeniami do utrzymania czystości: pralką elektryczną, odkurzaczem i innym sprzętem.
10. Poprawienie samoobsługi i czynności życia codziennego, samodzielności.
11. Nauka i doskonalenie mycia i wycierania naczyń kuchennych, estetycznego i prawidłowego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków, dbania o czystość i higienę w kuchni, właściwego stosowania środków myjących.
12. Nauka dokonywania zakupów i zachowań konsumenckich.
13. Nauka i doskonalenie dbania o czystość osobistą.
14. Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej – korzystania z informacji i doradztwa zawodowego, umiejętności pisania CV i podania o pracę, itd.
15. Nauka współpracy z grupą i odpowiedzialności za powierzone zadanie.
16. Kształtowanie i nauka innych umiejętności i zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii uczestników oraz bieżących potrzeb terapeutycznych.
17. Kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i sprawstwa przez możliwość jej wykonywania i wykorzystania do celów użytkowych na potrzeby własne i zawodowe.
18. Poznanie zasad BHP i PPOŻ obowiązujących w pracowni i Warsztacie.