PRACOWNIA KRAWIECKO – HAFCIARSKA
Zakres: Postępowanie wspierająco – aktywizujące.
Formy pracy: Praca grupowa i indywidualna.
Metody pracy: Metody praktyczne – ćwiczebne realizacji zadań, problemowe, sytuacyjne, burza mózgów, asymilacji wiedzy – pogadanki.
Termin realizacji: Praca ciągła, zajęcia prowadzone codziennie.
Osoba odpowiedzialna: instruktor terapii zajęciowej.
Cel główny: Rozbudzenie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata. Pracownia krawiecko – hafciarska wyposażona jest w niezbędny sprzęt i urządzenia służące realizacji zadań wynikających z realizacji indywidulanego programu rehabilitacji i terapii uczestników tj. maszyny do szycia, owerlok, materiały, szydełka, igły. Tematyka zajęć teoretycznych i praktycznych zrealizowanych w pracowni:
1. Usprawnianie czynności manualnych rąk i palców, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i spostrzegawczości poprzez opanowanie podstawowych operacji technologicznych: zaginanie, załamywanie, cięcie, wycinanie, szycie różnymi ściegami, dzierganie, haftowanie różnymi technikami, szydełkowanie.
2. Poznanie literatury fachowej.
3. Nauka i doskonalenie umiejętności posługiwania się szydełkiem i tworzenia prac szydełkowych.
4. Tworzenie mereżek na wyrobach odzieżowych i serwetach.
5. Nauka i utrwalenie umiejętności wykonywania prostego szycia ręcznego i maszynowego.
6. Opanowanie i utrwalenie podstawowych szwów maszynowych.
7. Poznanie i utrwalenie znajomości rodzajów i właściwości materiałów krawieckich i hafciarskich.
8. Nauka i kształtowanie pozostałych umiejętności i zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii uczestników oraz ich bieżących potrzeb terapeutycznych.
9. Nauczenie wykonywania technik tkackich na ramach tkackich i krosnach oraz tabliczkach tkackich.
10. Przyuczenie uczestników do obsługi kserokopiarki – powielanie wzorów potrzebnych do prac terapeutycznych.
11. Poznanie przyborów, narzędzi i urządzeń służących do wykonywania prac krawieckich i hafciarskich, bezpieczne ich stosowanie i utrzymanie w stanie sprawności.
12. Poznawanie literatury fachowej i czasopism z dziedziny krawiectwa, hafciarstwa i szydełkowania. Nabywanie umiejętności korzystania z nich i wyrabianie nawyku gromadzenia wzorów.
13. Podnoszenie samodzielności oraz wiary we własną wartość i przydatność społeczną.
14. Opanowanie umiejętności wykonywania haftów różnymi technikami: haft richelieu, haft angielski, atłasowy i krzyżykowy.
15. Nauka kopiowania i przenoszenia wzorów z papieru na materiał.
16. Poznanie sposobów konserwowania wyrobów krawieckich, hafciarskich i szydełkowych (pranie, usztywnianie, suszenie, prasowanie i składanie).
17. Rozwijanie wyobraźni oraz poczucia estetyki poprzez tworzenie obrazów haftowanych, poduszek, patchworków i strojów do przedstawień teatralnych.
18. Kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za powierzone stanowisko pracy.
19. Poznanie rodzajów i właściwości materiałów papierniczych, plastycznych, tkackich oraz drewnianych i skór.
20. Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej.
21. Nauczenie możliwości wykorzystania łączenia różnych materiałów, doboru kolorów, projektowania wzorów.
22. Nauka pracy w grupie.
23. Poznanie zasad BHP i PPOŻ. obowiązujących w pracowni i Warsztacie.